Ремонт батареї гібриду
До недавнього часу існувало 2 види високовольтних батарей: нікель-металогідридні та літій-іонні, сьогодні вже випускають літій-полімерні та ще близько п'яти видів. Яку енергію використовує ВВБ? Усередині неї відбувається процес, що перетворює хімічну реакцію на електричний струм. ККД використання електричного струму електромотором більше, ніж у двигуна внутрішнього згоряння і становить приблизно 90%. Але таким, що стримує поширення використання електрики в автомобілях, є проблематичність його зберігання - визначальним прийнято вважати параметр ємності батареї.
Жоден виробник не використовує 100% заявленої ємності батареї - в автомобілі батарея ніколи не заряджається до кінця і не розряджається. Якщо це робити, відбуватиметься її швидка деградація.
Діагностика та ремонт високовольтних батарей гібридів та електромобілів, за всієї схожості алгоритмів, сильно відрізняються. На електромашинах застосовуються літій-іонні батареї, на гібридах найчастіше нікель-металогідридні. Останні, незважаючи на те, що використовуються з 1997 року (з моменту випуску першого гібридного авто – Prius 10), досі вважаються найвдалішими в плані довговічності, хоч і мають недоліки у вигляді ваги та габаритів.
Ми проводимо ремонт гібридних батарей у себе на сервісі в Києві на всіх моделях, оснащених гібридною силовою установкою:
- Toyota (Highlander, Accord, C-HR, Yaris, Camry, Corolla, RAV4, Prius та інші)
- Lexus (RX450h, CT 200h, GS 300h, GS 450, NX 200T та інші)
- Hyundai (Sonata Hybrid, Kona, Ioniq та ін)
- Ford (C-Max, Fusion, Mondeo, Escape)
- KIA (Optima Hybrid, Niro)
- І багато інших моделей.
Обслуговування батареї гібрида: що треба знати
Обслуговування Hybrid-моделей необхідно проводити не рідше 1 разу на рік для продовження та підтримки життєдіяльності батареї. У цих автомобілях ВВБ найчастіше страждає через систему охолодження, оскільки в процесі охолодження повітря з салону (включаючи пил, дрібні частинки бруду/вовни тощо), проганяються через батарею і викидається назовні. Сміття забивається у вентиляційні канали, лопаті вентилятора між елементами ВВБ, і якщо вчасно не зреагувати це може призвести до виходу з ладу всієї батареї.
Рекомендуємо всім, хто тільки купив авто, особливо з-за кордону, і тим, хто довго експлуатує авто без обслуговування – приїхати на діагностику, перевірити стан системи охолодження ВВБ та самої батареї.
Ремонт високовольтних батарей гібридів: коли потрібна заміна
Найчастіше ВВБ виходить з ладу через:
- наявність оксидів електричних контактів
- перегрівання (через забруднену систему охолодження)
- несвоєчасне або некваліфіковане обслуговування
- і тд.
Головними параметрами при визначенні стану високовольтної батареї гібридного автомобіля є: SOC та Delta SOC (рівень заряду батареї та рівень здоров'я батареї).
Ці показники для кожного транспортного засобу є запрограмованими виробником, причому діагност повинен знати, який параметр для кожного конкретного авто є показником справності батареї.
Ремонт високовольтної батареї гібридного автомобіля та правильна її діагностика неможливі без спеціального обладнання.
Процес ремонту батареї гібрида завжди починається з діагностики. У нас є можливість діагностувати демонтовані батареї (коли, наприклад, авто пригнано з-за кордону і знаходиться на кузовних роботах/фарбуванні). Якщо автомобіль у нас у сервісі, то ми спочатку його діагностуємо за допомогою сканера і при виявленні відхилень, щоб правильно виявити несправні елементи, ми демонтуємо батарею. Даємо точний «діагноз» лише пропустивши її через спеціальні цикли «заряду-розряду», використовуючи навантажувальний та стенд визначення ємності батарей.
Під час процедури відбираються хороші за напругою елементи, що встановлюються на спеціальний стенд. Визначається залишкова ємність, і якщо цей показник підтверджує їхній нормальний стан, то пропонується заміна лише несправних елементів, що буде правильним ремонтом гібридних батарей (якщо це виконано за технологією). Залежно від авто (складності демонтажу/установки/кількість осередків) – роботи можуть зайняти від 1 до 2-х днів. Якщо ж залишкова відібраних елементів нижче за допустиме значення, то частковий ремонт батареї не доцільний.
Через обмежені можливості контролю ВВБ автомобільним блоком керування, часто, вже при виникненні проблем з батареєю - помилки по гібридній системі можуть не виявлятися на панелі приладів. Експлуатація такої батареї, зрештою, теж призведе до появи помилки, але до цього часу вона може бути не ремонтопридатною.
У батареї є поняття пам'яті, тобто. використовуваної ємності, яку обмежує їй контролер. Якщо ВВБ експлуатувалася з несправними елементами, вона сама обмежує використання потужності. Батарея може бути хороша, але на момент тесту може показати маленьку залишкову ємність. За допомогою спеціалізованого стенду та алгоритму «розгойдування батареї», де повторенням певних процедур «розряду/заряду» ми пробуємо відновити ємність. По завершенню тестів, елементи, які спочатку були несправними – відновлюють свою життєдіяльність і можуть бути використані в подальшому.
При визначенні сканером стану батареї ми часто стикаємося з несумлінними продавцями автомобілів, які використовують хитрощі, за допомогою яких можна ввести в оману покупця. Наприклад, на деяких моделях можна просто скинути клему акумулятора і доки авто не зайде в спеціальний режим перерахунку стану батареї (своїм штатним комп'ютером), сканер показуватиме ідеально справну батарею. Або на повністю несправній батареї можна перепакувати елементи, що навіть стандартна діагностика сканером не виявить несправність. Тому, дуже важливо при покупці такого автомобіля, звертатися на спец. СТО, які знають якнайшвидше ввести його в режим перерахунку стану здоров'я батареї, щоб потім власник не «потрапив» на ремонт батареї гібрида (якщо ви з Києва – приганяйте ТЗ до нас: р- н Виноградарь, провулок Квітневий, 1).
Ще одна ситуація з якою стикаються автовласники: без діагностики, на станції пропонують відразу заміну гібридної батареї (якщо, зателефонувавши Києвом, вже по телефону, без діагностики спеціалізованим обладнанням, вам відразу пропонують заміну – рекомендуємо задуматися). Найчастіше так відбувається, коли співробітники автостанції не мають належної кваліфікації, та/або обладнання, ну чи просто, не хочуть морочитися, а йдуть «легким» для себе і дорогим для клієнта шляхом.
Заміна гібридної батареї в Києві на Toyota, Lexus, Honda
Якщо ремонт ввб гібрида неможливий або недоцільний, ми пропонуємо заміну. З батареями Toyota і Lexus простіше, т.к. вони однакові практично на всіх моделях і не відрізняються конструктивно навіть у поколіннях. Єдине, важливо правильно визначити за маркуванням, нанесеним на батарею, рік виробництва, щоб не поставити замість випущену набагато раніше (у разі підбору б/в елементів) і з залишковою ємністю, що сильно відрізняється.
Виробник автомобілів Honda пішов іншим шляхом. Почав використовувати пальчикові (циліндричні) батареї (D4), складаючи в так звані бамбуки. Для їхньої діагностики використовуються зовсім інші алгоритми та методики. Якщо батарея хороша – можлива заміна окремих елементів гібридної батареї, якщо ні, не уникнути повної заміни батареї гібридного авто. Якраз для автомобілів цієї марки (Хонда), часто, через особливості алгоритмів управління ВВБ прописаних виробником, допомагає процедура Відновлення залишкової ємності.
Загалом останнім часом великою проблемою є заміна батареї гібридного автомобіля Honda (у Києві дуже складно знайти хорошу, часто замовляємо з-за кордону). Складність у тому, що через особливості контролю батареї та заряду/розряду, вкладених у блок управління ВВБ усередині машини, автомобілі бренду Honda (Insight, Civic, Accord тощо) можуть самі «вбивати» батарею, якщо вчасно не було виявлено несправність або деградація.
При виникненні проблеми у 1 пари бамбуків – блок управління батареї почне обмежувати використовувану потужність ВСЕЇ батареї, що призводить до швидкої деградації справних елементів і така експлуатація може спричинити неможливість відновлення гібридної батареї.
До цих моделей потрібно ставитися особливо уважно, і не менше 1 разу на рік здійснювати загальний контроль та обслуговування батареї гібриду.
Балансування високовольтної батареї гібридної нікель-металогідридної - неефективне, оскільки в процесі експлуатації авто це постійно робить контролер ВВБ (еквалізація). А для літій-іонної навпаки, при ремонті чи заміні елементів ця процедура ОБОВ'ЯЗКОВА.
Коли ВВБ повністю виходить з ладу або має критичні несправності – це проявляється загоранням помилок гібридної системи. Чи не ігноруйте їх, т.к. у гібрида головним є блок керування високовольтної системи, а не блок керування двигуном. Багато помилок є критичними (коли авто не заводиться). Але є й не критичні, коли спалахує помилка – авто переходить у усічений режим роботи (втрачає потужність, збільшується витрата). Машина не буде правильно працювати доти, доки не усуне причини.
Газова форсунка - важливий елемент системи ГБО.
Одним з головних критеріїв газової, як і бензинової, форсунки є точність дозування палива і рівномірність його подачі через кожну форсунку. Це обов'язкові умови для стабільної і правильної роботи двигуна.
В процесі експлуатації газобалонного обладнання, через накопичення бруду що міститься в паливі, форсунки можуть змінювати свої характеристики, а саме пропускну здатність і стабільність роботи. Це може позначитися на поганому переході з бензинового на газове паливо, може проявлятися більш «жорстка», ніж на бензині, робота двигуна (особливо в ранковий час). Так само, ця проблема посилюється з настанням холодів. Коли форсунки гбо повністю забиті або вийшли з ладу, може проявлятися індикатор " Check engine ".
Газова форсунка - важливий елемент системи ГБО.
Одним з головних критеріїв газової, як і бензинової, форсунки є точність дозування палива і рівномірність його подачі через кожну форсунку. Це обов'язкові умови для стабільної і правильної роботи двигуна.
В процесі експлуатації газобалонного обладнання, через накопичення бруду що міститься в паливі, форсунки можуть змінювати свої характеристики, а саме пропускну здатність і стабільність роботи. Це може позначитися на поганому переході з бензинового на газове паливо, може проявлятися більш «жорстка», ніж на бензині, робота двигуна (особливо в ранковий час). Так само, ця проблема посилюється з настанням холодів. Коли форсунки гбо повністю забиті або вийшли з ладу, може проявлятися індикатор " Check engine ".
Якщо ви хочете, щоб ГБО на авто працювало коректно, не доставляло проблем – не варто економити на кваліфікації спеціалістів сервісу та газобалонному обладнанні. Тут не буває дрібниць - кожен хомут, фітінг, трубка мають свої вимоги до безпеки і від них залежить якість роботи машини в цілому.
В сучасних реаліях вкрай важливо, щоб особистий транспорт був завжди на ходу і не підвів в самий невідповідний момент. Для цього необхідно правильно і регулярно його обслуговувати.
Встановлення газобалонного обладнання на автомобіль, згідно з чинним законодавством, супроводжується перереєстрацією цього транспортного засобу у Сервісному центрі. Іншими словами - встановивши ГБО на своє авто, Ви повинні змінити техпаспорт. Внаслідок цієї заміни автовласник отримує вже новий документ, в якому зазначено, що дана машина переобладнана для їзди на газі.
Якщо ви встигли переглянути нашу галерею робіт, то напевно звернули увагу, що в ній багато машин, призначених для американського ринку. В Україні їх ввозять величезна кількість і попит тільки росте. Не секрет, що «за океанські» транспортні засоби часто продаються після дтп, наслідки яких у нас в країні можна виправити за прийнятні гроші. Завдяки хорошим дорогам, паливу і нетривалого експлуатації американські машини мають гарний технічний стан.